Bez czego nie można nakręcić dobrego filmu?

Na pewno nie raz zastanawialiście się nad tą właśnie kwestią. W dzisiejszych czasach nakręcenie naprawdę dobrego filmu nie jest możliwe bez co najmniej kilkudziesięciu elementów. Ich ilość i jakość w głównej mierze zależy od budżetu na dany film. Na pewno to rozumiecie – jeśli producent wyłoży na daną produkcję dużo gotówki, to wszystko będzie mogło być na bardzo wysokim poziomie. Nie chodzi nam o sam sprzęt, ale też o aktorów czy reżyserów. Innymi słowy, wysokiej klasy sztab filmowy będzie miał szansę korzystać z najlepszego sprzętu. Dzięki temu, może powstać naprawdę dobra produkcja, którą potem będą zachwycać się ludzie z danego kraju czy nawet całego świata. Jeśli zaś budżet nie będzie wysoki, to wtedy jakość sprzętu oraz zatrudnionych aktorów będzie niższa. Nie ma chyba w tym nic dziwnego. Wiele osób zastanawia się, co w ogóle jest ważniejsze? Dobry sprzęt czy aktorzy? Oczywiście, najlepiej byłoby mieć i to i to. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Wydaje się nawet, że sami dobrzy aktorzy bez wysokiej jakości urządzeń nie dadzą rady odpowiednio odwzorować opowiadanej na ekranach historii. Posiadając dobry sprzęt można przykryć pewne ich niedoskonałości i błędy. Na pewno jednym z najważniejszych – jak nie najważniejszym – elementem jest kamera. To dzięki niej powstają kolejne ujęcia tworzące sceny. Z czasem tak właśnie robi się film. Jeśli osoby pracujące na planie mają do czynienia z najwyższej jakości sprzętem, to wtedy mogą pokusić się o świetne kadry.

Jaka jest historia tego urządzenia? Otóż kamera powstała już w 1888 roku. Właśnie wtedy została opatentowana w Anglii. To jednak nie Brytyjczyk był jej wynalazcą. Takie zasługi może przypisywać sobie Francuz Louis Le Prince. Z czasem na rynku pojawiały się coraz bardziej nowoczesne urządzenia. Dokładnie dwadzieścia lat po tym wydarzeniu powstała zaś pierwsza ręczna kamera filmowa. Była ona urządzeniem o napędzie automatycznym. Jak się łatwo domyślić, taka funkcja bardzo wszystko ułatwiała – szczególnie osobom pracującym w przemyśle filmowym. Nie można zapomnieć o podaniu nazwiska osoby, która za tym stoi. Polacy mogą być dumni – w końcu to nasz rodak. Był to Kazimierz Prószyński. Początkowo jednak kamera nosiła nazwę … aeroskop. Trzeba podkreślić, że jej pierwsze zastosowanie miało miejsce też w takiej branży, jak dziennikarstwo. Z ówczesnego dobrodziejstwa szczególnie chętnie korzystali reporterzy, którzy dzięki temu mogli stworzyć naprawdę znakomite materiały i zdjęcia.

Co warto wiedzieć o tym właśnie elemencie wyposażenia każdej ekipy filmowej? Na pewno fakt, że kamera to – najprościej ujmując – sprzęt, który wykazuje podobne działanie do zwykłego aparatu. Z pewnością każdy z Was robił w życiu co najmniej jedno zdjęcie. Dzięki ustawieniu odpowiedniej ostrości, kąta patrzenia i innych podobnych parametrów można było uzyskać perfekcyjny obraz. Z kamerami jest w gruncie rzeczy podobnie. Trzeba jednak dodać, że profesjonalna odmiana tego sprzętu, która służy w przemyśle filmowym, to naprawdę spory koszt. Opłaca się jednak, ponieważ taka właśnie kamera wykonuje sekwencję naprawdę wysokiej jakości zdjęć – i to w bardzo krótkich odstępach czasu. Potem zaś rejestruje je na taśmie filmowej. Właśnie w taki sposób powstają pojedyncze sceny, które następnie tworzą cały film.

Na pewno jednak interesuje Was dokładnie, jak działa taka profesjonalna kamera filmowa. Nie jest tak, że każda z nich jest tak sama. Urządzenia z tej półki mają różne właściwości. To od nich zależy nie tylko jakość konkretnej kamery, ale też oczywiście i cena. Najlepszy sprzęt kosztuje naprawdę bardzo dużo i jest znacznie droższy od zwykłych kamer, które stosowane są przy produkcji niskobudżetowych filmów. Warto wiedzieć, że dobry jakościowo sprzęt potrafi filmować z różnymi prędkościami. To szalenie ważne – szczególnie, jeśli producenci myślą o ambitnym filmie, w którym nie będzie brakowało różnorodności. Dzięki temu, można pokazać daną scenę w spowolnieniu, tak zwane „slow motion”. Nic jednak też nie stoi na przeszkodzie, aby wszystko odpowiednio przyspieszyć. Nie byłoby to jednak możliwe bez kamer o odpowiedniej jakości. Standardowo urządzenia z tej półki filmują z prędkością 24 klatki na sekundę. Jeśli mamy do czynienia z kamerą, która ma inne wartości tego parametru, to można rewelacyjnie sterować dynamiką obrazu. Z takiej opcji korzystają naprawdę wszyscy wybitni reżyserzy, którzy produkują filmy akcji czy science-fiction. Bez odpowiedniej kamery takie „manipulowanie” rzeczywistą dynamiką w ogóle nie byłoby możliwe.

 

Add Comment